Hat éve nem nézek tévét, mégis utolért a végzetem.
Egy hosszú és produktív nap után egyik este a
legnagyobb lelki nyugalommal néztem kedvenc angol nyelvű videómat a
YouTube-on, amikor BUMM! Beletoltak a képembe egy harsogó fogkrém reklámot!
Majd’ lefordultam az ágyról, úgy megijedtem. 😱
Felmerült bennem néhány kérdés.
Miért nincs meg a szabad választási lehetőségem, hogy
kíváncsi vagyok-e az adott reklámra, vagy sem? Egyáltalán rákattintok-e, vagy
egyszerűen folytatom tovább a saját magam által választott műsor
nézését, az általam kitűzött időben (tévénél ilyen opció nincs: kezdődik
a műsor, le kell ülni elé). Mi jogon rabolják az időmet? Hiszen annak ellenére,
hogy “csupán” öt másodperc telik el a videók elején, plusz további egy-két alkalommal öt másodperc a videó közben, mindezt ha összeadom, háromszázötven videónál egy egész órát jelent az életemből!
És ez engem eléggé frusztrál. 😒
Óhajom pedig oly’ egyszerű lenne: mondjuk megjelenne
az egyik sarokban az a nyüzüge reklám-ikon, és én dönthetném el, hogy
egyáltalán elindítom-e. Nem az lenne a választás (mint most), hogy a rám
kényszerített ajánló után megnézem-e az egész reklámot.
Különben pedig hiába akarják manipulálni a
tudatalattimat, úgyis a vegán, fluoridmentes fogkrémet fogom megvenni a
továbbiakban is, nem pedig azt, amit akaratom ellenére mutogatnak nekem.
Szomorú, de a legtöbb embert ténylegesen manipulálni
tudják ezzel a hatékony pszichológiai hadviseléssel. Nem beszélve a
gyerekekről. Egyáltalán nem irigylem szegény szülőket. Legutóbb például a
könyvtárban boldogan újságolta nekünk egy kisgyerek, hogy mennek a boltba
megvenni a legújabb játékot a gyűjteményéhez. Mármint nem játékboltban, hanem
egy natúr bevásárlóközpontban KELLETT megvásárolni amiatt egy amúgy is
egészségtelen édességet, hogy a gyerek megkaphassa hozzá a kütyüjét, amiből
össze KELL kuporgatnia x darabot.
Újabb kérdésként felvetődhet, hogy ez a sok ráhatás
mennyire akaratgyenge és mennyire irányítható embereket formál a gyerekekből.
Mennyire lesznek ellenállóak az életükben eléjük kerülő egyéb kísértésekkel
szemben, ha a reklámok hatására két kézzel húzzák szüleiket a boltokba, és
addig nem nyugszanak, amíg meg nem kapják, amit “akarnak”? De vajon ezt tényleg
ők akarják, vagy a profitéhes cégek?
Sajnos el kell gondolkodnom azon, hogy az eddig
kikapcsolódást, feltöltődést, tanulást-fejlődést nyújtó YouTube-ozást
egyáltalán folytassam-e. Végül is, ha ezt feladom, rengeteg időm szabadul fel,
amit imádott tevékenységemmel, az olvasással tölthetek. Hiszen a könyvekben
(még) nincsenek reklámok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése