2014. szeptember 28., vasárnap

Kezdetek a szigeten

Kicsit bővebben kifejtve, azaz nem dió-, hanem dinnyehéjba téve szeretném megosztani Veled, Kedves Olvasó első londoni élményeimet.

A repülőút
Múlt év november 1-én indultunk a debreceni repülőtérről kettecskén életem párjával. Hősiesen bevallom, a repüléstől nagyon féltem! Felszálláskor ki sem mertem nézni az ablakon. Egyébként úgy ültünk, hogy pont a szárny fölött az ablak mellett Tibi, mellette én (kezét szorongatva-ropogtatva), mellettem pedig egy fokhagymaszagú nő. Ja, és mögöttünk egy olyan kis gyökér kölök, aki felváltva rugdosta hol az én, hol Tibi ülését. No de szót szeretnék ejteni magáról a repülésről. Igyekeztem nem arra koncentrálni, hogy mily' magasan vagyunk, ezért azzal tereltem el a figyelmem, hogy bőszen olvasgattam kedvenc havi magazinomat, így sikerült kicsit megnyugodnom. Az utazás felénél már ki mertem tekintgetni az ablakon, bár csak a felhőket láttam. Leszálláskor viszont már annyira bátor lettem, hogy végignéztem, ahogyan a szárnynál kiemelkedik a fékezőlemez vagy mi a szösz, és szép elegánsan aszfaltot fogunk. Egy hátránya volt csak a repülésnek: kínzó migrénes fejfájás tört rám, ami nem is akart elmúlni, így már a szálláshelyünkre érkezés előtt csillapítanom kellett azt egy bogyóval.

Kezdő lépések
Egy barátunk várt minket a reptéren, aki múlt szeptemberben érkezett Angliába, és aki segített nekünk munkát és szállást találni. Miután felmarkoltuk a csomagjainkat (fejenként egy db utazótáskát), mentünk is a parkoló felé, ahol egy előre lezsírozott fuvar várt minket. Megérkeztünk szálláshelyünkre délután fél 3 körül, ám ki sem pakoltunk, mivel barátunk, Sanyi fogott minket, és felkerekedtünk, hogy elintézzük a legfontosabb dolgokat. Ezek a következők voltak: először is vettünk sim-kártyát és bérletet. Ám itt nem névre szólnak ezek a dolgok, meg fényképes igazolvány sincs, meg hasonló nyalánkságok. Csak bementünk egy telefonos boltba, vettünk egy-egy sim-kártyát, feltöltöttük még a helyszínen 5-5 fonttal, és kész. Aztán egy másik bodegában vettünk egy-egy "oyster"-nek nevezett plasztik kártyát, ami itt Londonban megfelel a tömegközlekedés-bérletnek. Azt előbb egy metro állomás automata gépének segítségével feltöltöttük egy heti buszbérlettel, majd szintén 5-5 fonttal. Erre azért volt szükség, mert a bérletünk csak buszokra vonatkozott, és ha igénybe vettük a metro szolgáltatásait, akkor az ellenőrző kapuhoz érintve az oyster-t, a metrojegy ára levonódott a kártyánkról. Egyébként itt mindent hetekben mérnek, még a cukrot is, ezért nem írtam havi feltöltést.
Másodszor be kellett szereznünk a dolgos hétköznapokhoz szükséges alapvető tárgyakat: ágyneműt, mosószert, ruhaszárítót, tisztálkodási szereket; és persze élelemről, valamint szendvics-csomagoló-anyagról is gondoskodnunk kellett.

Közlekedés
Itt az a szokás, hogy a megállóban a buszt le kell inteni, ha az ember fia/lánya fel akar szállni rá.
A másik furcsaság az, hogy legtöbbször emeletes buszok cirkálnak a városban, és itt az a módi, hogy a fiatalok felmennek az emeletre (buzgón kapaszkodva), mert nekik még nem recseg-ropog a térdük, mint az öregeknek. Ez még hagyján is. Na de az milyen etikett már, hogy fogja magát a busz, és valamelyik megállóban megáll, majd a géphang bemondja, meg ki is van írva, hogy kanyarítsuk a nyakunkba a motyónkat, és szálljunk le, mert most ott van a végállomás!!! Hát igen, fura ez a város, vagy ország, vagy sziget.
Jó tanácsként még annyit, hogy aki erre jár, az csúcsidőben és hétvégén ne szálljon buszra, mert akkora dugók vannak, hogy a sofőr kettes sebességbe csak akkor tud felváltani, amikor épp a buszöbölbe „száguld” be. Vagyis egy átlagos, hétköznapi 20 perces út kb. 2 órába kerül.

Nyelv
Na itt megérteni az embereket kész művészet! Persze idővel kissé sikerült akklimatizálódnunk a különböző hangzású és helyességű (sok esetben nagyon is helytelenségű) angolhoz, de van itt annyi lengyel, arab, indiai meg egyéb nemzetiségű boldogulni vágyó, hogy csak dobálják a szavakat egymás után ilyen-olyan akcentussal. Értsd meg! Úgyhogy itt nemigen hallani az "iskolai angolt".

Élelem
Ami a legnagyobb nehézséget okozza számomra ebben a témakörben: ellenállni az édességeknek! Tele vannak a boltok a már otthonról ismert, vagy idegen, ám annál csábítóbb csomagolásba bújtatott nyalánkságokkal, ráadásul olyan hihetetlen akciókkal próbálják rábírni az egyszerű, gyarló halandót a vásárlásra, aminek egyszerűen az sem tud ellenállni, aki nem kifejezetten édesszájú.
Egyébként az alap élelmiszerek (tej, kenyér, húsáruk, zöldség-gyümölcs) nemigen, vagy alig drágábbak, mint otthon, jó pár termék pedig egyenesen olcsóbb!

Munka
Most nem fogok túlozni: első londoni munkahelyemen az első három héten az életemért küzdöttem! Hétfőtől szombatig mentünk Tibivel folyamatosan este 11-től reggel 7-ig. Az akkori ügynökségünknél úgy működött a dolog, hogy egy közvetítő felhívott minket délután 5-6 körül, hogy aznap tudunk-e menni dolgozni a chips gyárba. És mi boldogan igent mondtunk! Az első hetekben nem szabad nemmel válaszolni, mert félő, hogy többet nem is hívnak. Szóval ki kellett bírni azt a hajtást, ami ott volt.
Időközben hála Istennek, meg a kitartásunknak, normalizálódott a helyzetünk. Ez egyrészt azt jelenti, hogy már nem éjszakázunk, másrészt pedig azt, hogy Tibi még azon a helyen viszonylag rövid időn belül szerződést kapott, és egész jó pozícióba került. Nos, én már nem ott dolgozom, kis kitérőkkel viszont megtaláltam az eddigi, számomra legmegfelelőbb munkahelyet, amiről részletesebben a későbbiekben fogok írni.

A szállásunk
Időközben ez is változott. Először egy kétszintes, régi angol stílusú házban voltunk egy viszonylag csendes övezetben Wembley-ben. A főbérlő egy magyar család volt egy kisgyerekkel, valamint volt ott még rajtunk kívül három további bérlő, szintén magyarok. Mivel nagyon is igaz a mondás, hogy lakva ismerni meg az embert, úgy alakult, hogy nyár derekán átköltöztünk jelenlegi helyünkre, Kentonba.
Itt Londonban nem meglepő, ha az ember akár többször is költözködik egy évben. Vagy a körülmények változnak, vagy kiderül, kikkel is van valójában összezárva.

Az elmúlt közel egy év folyamán egészen nagy mennyiségű mazsolázni való gyűlt össze további élményeimből, amit infó-infúzión csepegtetve fogok a közeljövőben a blogomba táplálni.