2017. január 8., vasárnap

Kutya-kommunikáció


Legutóbb egy igen érdekes és roppant mód hasznos könyvön rágtam át magam. Jan Fennell Kutyapszichológia címmel írt egy olyan könyvet, ami amellett, hogy tele van kutyanevelésre vonatkozó tanácsokkal, még olvasmányos is. Szeretném összefoglalni, milyen pozitív változásokat hozott ez a könyv kutyatartó életünkbe.🐶

Történt egy nap, hogy leszedtem a dolgozószobában a függönyt rövidítés céljából. Ez a művelet még nem is járt különösebb (kutyazavaró) zajjal. Hanem amikor a helyére raktam, a csipeszek vadul zörögtek, miközben eligazgattam a függönyt a karnison! Többek között ez az a hang, amire vén, ámde vérmes kis vérebünk rettentően haragszik. Főleg mivel ez az ablak a teraszra néz, ahol Bogár úr őrhelye van. Amikor tehát a függönnyel motoztam, Bogár bősz ugatásba kezdett, és tapasztalatból tudtam, hogy mindezt még akkor is percekig folytatja majd, amikor már síri csend borul a buksijára az ablak felől…😅

Nos, ez volt az a pillanat, amikor is eszembe villant, hogy ideje letesztelni a könyvben olvasott egyik módszert. Mindössze ennyit kellett tennem: teljes nyugalmat és magabiztosságot sugározva kimennem, figyelmen kívül hagyni a házat rendíthetetlenül őrző ugatógépet, megállni az ablak előtt, figyelmesen szemrevételezni (továbbra is nyugalmat közvetítve a kutyus felé), végül egy árva szó nélkül visszamenni a házba. És működött! 😃 A szemem sarkából láttam, hogy Bogár uraság meglepődött a gazdi új reakcióján, de hamar leesett neki a tantusz, és csodák csodájára abbahagyta az ugatást! A módszer lényege egyébként roppant egyszerű: azt kell testbeszéddel ebünk felé közvetíteni, hogy mi vagyunk a falkavezér, a mi feladatunk nyugtázni, rendben van-e a territóriumunk (körbepisilnünk azért nem kell😂), nem fenyeget veszély, tehát nem tartozik a négylábúnk hatáskörébe, hogy önkényesen percekig óbégasson a vélt veszélyforrásra. Eddig oktalan módon mit csináltam? Bogár veszettül ugatta az ablakot, ha netán le merészeltem engedni a redőnyt, erre én ingerülten kinyargaltam, ráparancsoltam, hogy hagyja már abba, és persze nem történt semmi. Akkor hagyta abba az ugatást, amikor ő jónak látta. Azzal, hogy beszéltem hozzá, csak megerősítettem a kutyust abban, amit magáról gondolt, vagyis hogy ő a falkavezér, ő hoz döntéseket, én pedig alatta állok a rangsorban, tehát rám nem kell hallgatnia, mivel én nem parancsolok neki. Nem biztos, hogy meglepő dolgot fogok mondani, de az állatok az emberi szavaknak nem az értelmét fogják fel, hanem a hanglejtést, illetve azt, amit közben feléjük sugárzunk. Testbeszédből értenek.

Van egy másik példám is, hogy a könyvben olvasottakat valóban hatékonyan lehet hasznosítani. Ám előbb lássunk egy negatív példát arra, buta módon milyen érzéseket váltottam ki feleslegesen a kutyusomból. Amikor tavaly nyáron állatorvoshoz vittük oltásra, aggódtam amiatt, hogyan fog viselkedni új gazdái kezei alatt a kis szőrmók (anyósoméktól örököltük meg Bogarat). Szóval, amikor beraktuk újdonsült kedvencünket a kocsiba, reszketett szegénykém, mint a nyárfalevél, annyira átragasztottam rá a feszültséget. Pedig nem tudta, nem tudhatta előre az a jószág, hogy szurit fog kapni. Annyit tudott csak, hogy a falkája egyik tagja (én) sík ideg. Többé ilyet nem csinálok, az tuti. Előbb lemegyek alfába, és csak utána indulunk majd el szurira.😊

Na de lássuk azt az élményt, amiben az okos kis kutyánk részesített minket nem is olyan régen! Eddig nálunk (és szerintem ezzel sokan vannak így) a kutyasétáltatás a következőképpen nézett ki: Bogár hat ló erejével húzta a pórázt - természetesen füle botját sem mozdítva “Lassíts már!” parancsszavunkra -, elvonszolta a két nyugtalan és feszült gazdit úgy két saroknyira a háztól, kifulladt, lefeküdt a fűbe, így jóformán nekünk kellett őuraságát hazacipelnünk. Nem túl idilli kép, ugye…😏

A fent említett könyv elolvasása óta imígyen zajlott le ez a kutyus számára oly kellemes és kalandos foglalatosság: kutyasétáltatás előtt Tibimmel felvettük legnyugodtabb állapotunkat, elindultunk, és amint elkezdett húzni Bogár (természetesen az első másodpercben), megálltunk, leguggoltam hozzá, és gyengéden, de ugyanakkor határozottan visszatartottam. Nem kiabáltunk rá, hogy “Lassíts”, vagy “Bogár, ne húzz már”, hanem szépen nyugodtan mindössze annyit közöltünk vele testbeszéddel, hogy ha húz, akkor nem haladunk. Nem ő a falkavezér, nem ő hozza a szabályokat. Amikor lenyugodott kissé, újra elindultunk. Persze belelkesült a kis szörny, húzott, újra leguggoltam, lefogtam, vártam, hogy csillapodjon, és így tovább. Kiváló edzés volt ez egyébként a lábamnak, mert vagy egy tucatszor le kellett guggolnom hozzá. De működött a dolog! Megértette a kutyusunk a lényeget. Hazafelé csodák csodájára nem feszült a póráz (mint addig), hanem szépen lazán tudtuk vezetni Bogarat, aki már mellettünk bandukolt, és nem úgy húzott minket előre, mint aki igáslónak képzeli magát. A séták elején még be szokott lelkesedni Bogár, de ilyenkor elég annyi, hogy megállunk, nyugodt hangon (véletlenül sem kiabálva) ennyit mondok: ”Állj!”, és ő rögtön lecövekel, elgondolkodik, lenyugszik, majd ha szólok neki, szépen sétálhatunk tovább. Ez hatalmas előrelépés az eddigi “vonszoltatásunkhoz” képest, igazán büszke vagyok az okos kis kutyusunkra!😇

Annak, aki szeretné jobban megérteni a kutyája viselkedését, és hatékonyan szeretne kommunikálni vele, jó szívvel ajánlom Jan Fennell Kutyapszichológia című könyvét. Érdemes rászánni azt a pár órát az elolvasására, és persze a többi időt a gyakorlásra, hiszen ha megtaláljuk kedvencünkkel a közös nyelvet, nyugodtabb és boldogabb mindennapok elé nézhetünk.
Az én okos kutyám!💗

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése