2017. október 15., vasárnap

Mindennapi vitaminunk


Már régóta tervezgetem, hogy írok egy kis összefoglaló szösszenetet azokról a parányi dolgokról, amiknek elvileg még a mindennapi kenyerünknél is fontosabbak kellene, hogy legyenek. Ezek pedig a vitaminok.

Érdekes, mennyire strapabíró és alkalmazkodóképes egy kütyü ez az emberi szervezet! Még akkor is működik, ha nem kapja meg a számára amúgy nélkülözhetetlen üzemanyagokat. Maximum átcsoportosít, és elvesz innen, leépít onnan; lényeg, hogy megoldja. Csak sajnos közben meglehet, hogy megbetegszik. Vagy meggyengül ugyan, de azt nem mutatja kifelé; csak akkor vesszük észre, hogy valami nem jó, amikor már nagy a baj.😱

Mielőtt még rátérnék a lényegre, ami nem más, mint hogy mennyit segített rajtam és családomon a vitamin, elmesélnék egy rövidke történetet.
Egyik nap felvetettem a kolléganőmnek, hogy mivel rendszeresen dohányzik, így neki dupla adag C-vitamint kellene szednie a szokásos napi dózisánál. Amikor a hölgyemény ennek az anyagi vonzata miatt aggodalmaskodott, jó tanácsként megjegyeztem, vegyen a patikában aszkorbinsavat, ami egyenlő a C-vitaminnal. Az éppen ott tébláboló takarítónőnk rögtön lehurrogott engem ezzel a mondatával: "Persze, aztán meg kilyukad a gyomra a savtól!" Attól tartok, nekem meg ezen a ponton lyukadt ki az agyam a hülyeségtől…😅

Ó, jut eszembe, ez az igen tájékozott kolléganőm egy másik alkalommal ezt a kijelentést tette: - Én nem hiszek a vitaminokban.
- Igen? - gondoltam. - És a gravitációban hiszel?...😏

Kénytelen vagyok tovább csigázni a kíváncsiságot (egek, létezik egyáltalán ilyen mondat?!), ugyanis most hirtelen megrohamozott még néhány idevágó gondolat.

Valahogyan kibukott belőlem az informatikusunk előtt, hogy nem szégyellek egy-két ezer milligramm C-Vitamint befalni naponta (a kis bélpoklos, mi?🙈). Ő ijedt arccal kérdezte: “Nem sok az?” Nem! De a leghatározottabban nem!😄

Sajnos nem kerülhetem el a dolgot, lássunk néhány tényt:
  • A C-Vitamin vízben oldódó vitamin, szóval nem kell attól félni, hogy túladagolod, mert a felesleg simán ki tud ürülni a szervezetből (egyszerűen mindenféle fájdalom nélkül kipisiljük).
  • Nobel-díjjal kitüntetett büszkeségünk, Szent-Györgyi Albert (akit nem mellesleg a C-Vitamin felfedezéséért ismertek el) nem átallott idős korában nyolc-kilenc ezer mg C-Vitamint magába zúdítani. De “csak” mert beteg volt. Amúgy megelégedett a napi 1000 mg-mal. (Vagyis ezerrel szedte a vitamint.) Kilencvenegy évesen halt meg, és nem, nem C-Vitamin túladagolásban.
  • Igenis túl lehet adagolni a C-Vitamint! Persze csak extrém módon. Okos emberek kiszámolták a halálos adagot: 70 kg-os embernek közel 1 kg (!) C-Vitamint kellene belapátolnia, hogy feldobja a pacskert.

Kérdésem ezek után: nem röhej, hogy a nagytudású “szakemberek” a felnőtt ajánlott bevitelt 80 mg-ban állapították meg? Nem, nem röhej. Botrány! Ugyanis nem a vitamin veszélyes, hanem azok a kapzsi emberek, akik a népet félrevezetve igyekeznek minél több betegséget generálni, hogy a drága, kedves gyógyszeripar tovább hízhasson…

Egészen harmincnégy éves koromig én sem igen törődtem azzal, vajon megadom-e a szervezetemnek a tökéletes működéséhez szükséges tápanyagokat, vitaminokat. Aztán egyre több ilyen jellegű cikket, könyvet kezdtem el olvasni (többek között az általam is oly’ nagyra becsült Dr. Lenkei Gábortól több könyvet). És kezdtem megvilágosodni. És változtatni az életmódomon. Persze régen előfordult, hogy hébe-hóba megvettem egy-egy doboz hagyományos, patikában kapható multivitamint, de őszintén szólva semmilyen hatást nem vettem észre magamon. Hacsak nem annyit, hogy karcsúbb lett tőle a pénztárcám. Utólag persze megtudtam, képtelenség, hogy egyetlen kapszulába beleférjen az egy napra elegendő összes szükséges tápanyagocska (nyomelemek, ásványi anyagok, vitaminok)!

Akkor most már ideje, hogy rátérjek a lényegre. Ezeket a változásokat tapasztaltuk, amióta rendszeresen szedjük a Lenkei "Alap Vitamincsomagot", kollagénnel kiegészítve:
- férjemnek és nekem is megszűnt a fogínyvérzése,
- sokkal ritkábbak és gyengébbek a menstruációs görcseim,
- sógornőm rendszeresen lebetegedett a menzesze alatt, ez teljesen megszűnt,
- sógorom ízületi fájdalmai jelentősen csökkentek,
- megszűnt a fájdalom a térdemben,
- már alig fordul elő nálam migrénes fejfájás, ami azelőtt havonta többször is megtámadott,
- a hajam és a körmöm is úgy nő, mint a vadkender,
- férjemmel gyorsabb sebgyógyulást tapasztaltunk,
- fáradhatatlannak érzem magam,
- jobban alszok, pihentebben ébredek,
- és a végére egy számomra vicces jelenség: post-it sárga színű a vizeletem.😂

Azt is töredelmesen be kell vallanom, hogy amikor egy kis anyagi nehézség miatt két hétig nem tudtam szedni a vitaminokat, azt éreztem, hogy kezd megrendülni az egészségi állapotom. Ezenfelül azt is el kell mondanom, hogy a fenti pozitívumokat már azzal sikerült elérnem, hogy csak minden másnap szedem az Alap csomagot.

Összefoglalva tehát: “nem kell félni, nem fog fájni!” Nyugodtan szedhetjük a vitaminokat! Ám ha valaki ettől is nagyobb bátorításra vágyik, íme Szent-Györgyi Albert egy megrendítő jelentésű (és jelentőségű) mondata:
"A vitamin olyan anyag, amely akkor okoz betegséget, ha nem esszük meg."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése