2016. december 29., csütörtök

Felnőttképzés gyermekeknek - 3. (befejező) rész


Vészesen közeledett december 7-e, az írásbeli, illetve szóbeli vizsga napja. Előtte azonban az utolsó két tanítási napon (november 28-29.) az elméleti részt oktató tanárunkkal voltunk ismét, aki különböző feladatokat hozott nekünk, hogy rágyúrhassunk az írásbelire.

Na hiszen, az a rágyúrás… A többiek úgy vélték, nekik bőven elég a november 30-tól december 6-áig tartó hétnapos felkészülési idő a három év anyagának elsajátítására, ezért jóformán csak én vettem részt interaktív módon a “kérdezz-felelek játékban”.

Erről eszembe jutott, hogy pár szóban kitérjek a tanulási módszeremre. A leghatékonyabban asszociálva tudok tanulni. Mivel vizuális típus vagyok, ezért az így elsajátított ismeretanyag elég jól be tud vésődni az agyacskámba. Az anyagismeretet például a következő képzettársításokkal rögzítettem. Vegyük mondjuk a szintetikus szálasanyagok közül a polipropilént. Mi jut erről eszembe? Hát egy polip! Nézzük ezeknek az anyagoknak a jellemzőit:
  • hőállósága gyenge (ezért fő meg a polip)
  • kopásállósága kiváló (láttál te már kopott polipot?)
  • kis szennyeződési hajlam (láttál te már koszos polipot?)
  • színezhetőségük rossz (találkoztál már színes polippal?)
  • fényállóságuk gyenge (ezért laknak az óceán mélyén).
Vagy egy másik példa: polivinil-alkohol. Valamiért erről a tengerészek jutottak az eszembe.
Jellemzők: nedves állapotban hőre érzékenyek (elképzeltem, ahogy részegen kidőlnek a tűző napon). Vagy, ezekből a szálakból mik készülnek: sebvarró cérna (részeg matróz elesik, mehet az ügyeletre összevarratni a sebét); halászfelszerelések (ez adott). Így elég szórakoztató volt a tanulás.😄 Na, de elég ebből a kis kitérőből ennyi.

Felvirradt a nagy nap! Úgy volt, hogy 10-től 1-ig tart majd az írásbeli, utána rögtön húzhatjuk is a szóbeli tételeket. Mondom, úgy volt! Ám 7-én reggel azzal fogadott minket a varrásoktatónk, hogy kicsit változott a terv, aznap csak írásbeli lesz, a szóbelit áttették 13-ára, a gyakorlati vizsga után. Hú, hogy örültek a többiek! Nyertek még öt napot! Bár szerintem egyes csoporttársaimon plusz öt év felkészülési idő sem segített volna…😏 Engem kicsit bosszantott a dolog, hiszen szívesen túl lettem volna az elméleti részen 7-én, mert már untig ismételtem azt a negyven szóbeli tételt.

Na mindegy, megírtuk az írásbelit, mehettünk haza. 12-én, hétfőn találkoztunk újra, aznap varrtuk meg a bélelt blézert, valamint egy egyszerű kötényt. A varrásoktatónk igazán kitett magáért, végig bent volt velünk a műhelyben, segített, ahol csak tudott! Na igen, annak, aki az alkatrészeket sem volt képes felismerni, kellett is a segítség… Mindenesetre meglepő módon mindenki időben be tudta fejezni a munkáját.

13-án már csak az utolsó próbatétel várt ránk: meg kellett varrni egy darab szoknyát, és ahogy készen lettünk vele, mehettünk is át a másik terembe szóbelizni.

Hárman úgy nagyjából egyszerre fejeztük be a szoknya megvarrását, tehát el is indultunk a tanműhellyel szemközti terembe a vizsgabizottság színe elé. A legbátrabb rögtön leülhetett velük szemben, hogy elregélje, hogyan készítette el a beadandó szoknyáját (saját alkotásomról a bejegyzés végén képet mellékelek). Amíg tehát “feleltem”, a többiek kihúzták a tételüket, és leültek, hogy kidolgozzák azt.

Amikor végeztem, én is elvonultam egy üres padba, hogy összeszedjem a gondolataimat a kihúzott tételem A és B részéről egyaránt. (Aki kíváncsi rá, annak elárulom, hogy a sorozatgyártásban készülő szoknyák gyártástechnológiájáról, valamint a varrógépek használatának biztonságtechnikájáról kellett beszélnem).💁

Időközben szépen lassan a többiek is beszállingóztak. Amikor végeztem a felelettel, elvonultam a leghátsó padba, hogy senkit ne zavarjak. Meg persze roppant kíváncsi voltam a többiekre. Legfőképp “A Bosszúállóra”, aki vizsga előtt mindenkit - természetesen engem kihagyva - szőlőcukorral kínált, mondván, az mennyit segít az agynak. Nem akartam lelombozni szegényt: a szőlőcukor azon nem segít, aki nem tanult. Az nem csodatévő cukor.

Szóban forgó leányzó is sorra került tehát, hogy számot adjon a tudásáról. Vagyis, őőő, …na jó, ez a mondat így nem egészen helytálló, hiszen nem volt neki semmilyen tudása. Igaz ugyan, hogy a tanfolyamon azzal menőzött, hogy a beadandó szoknyájának a dokumentációjához ő nem csak egy számlát csatol (mint ahogy azt kellett volna), hanem egyenesen könyvelést készít hozzá, mert ő azt hat évig tanulta! Nem nagyon értek a dologhoz, de nem tudom elképzelni, hogy 1 db szoknyáról hogyan lehet egy egész könyvelést elkészíteni. Másrészt ahhoz képest, hogy ez a nagyon okos csoporttársam hat évig közgazdasági jellegű iskolába járt, szóbelin nem tudott egyetlen értelmes mondatot sem összerakni a magánvállalkozók által fizetendő adókról. Csak rizsázott. Jobban mondva - hogy egy kulináris jellegű hasonlattal éljek -, az nem rizsázás volt, amit előadott, hanem moslék!

Ennek a jó képességű lánynak a kebelbarátnőjének azonban még ezt a pocsék feleletet is sikerült alulteljesítenie. A kihúzott tétele B része a piackutatásról szólt. Elismerem, roppant nehéz téma. Főleg úgy, ha valaki bele sem szagol a tanártól kapott, kidolgozott tételbe! Az A rész viszont… Hú, erről nem tudni semmit! Az A rész különböző nőiruha-típusokról, illetve azok díszítési módjairól szólt. Segítségképpen egy lapon tizenöt különböző ruha modellrajzát is megkapta a vizsgázó. Ennek ellenére, amit a csoporttársam ki tudott nyögni, az mindössze ennyi volt: “Hát őőő, csípőből bővülő ruha”. Na de az összes ilyen volt?!! Sehol egy A-vonalú, netán egy egyenes vonalvezetésű? Jó, igazságtalan voltam, azért volt még egy mondat, amit fel tudott mutatni a felelő: “Díszítési módok, hát őőő …masni, öv…, …masni”. És ezek után ne kezdjen el a szemem tikkelni, ha arra gondolok, hogy a legrosszabb jegy a csoportban hármas volt! Sehol egy gyenge kegyelemkettes! Akkor én minek törtem magam annyira azért a négyesért? Na jó, ez buta kérdés volt. Természetesen azért, hogy a későbbiekben hasznosítani tudjam a megszerzett tudásomat. Amit, hála Istennek, senki nem vehet el tőlem. De nem csak ez vigasztal. Ha nem tűnik nagyképűségnek, bátorkodom megjegyezni, hogy a bizonyítványok kiosztásakor ezeket a szavakat intézte hozzám a vizsgabizottság elnökasszonya: “Nem sok hiányzott az ötöshöz. Érdemes ezt a szakmát magasabb szinten elsajátítania, javaslom a továbbtanulást.”

Befejezésként már csak egy hozzáfűznivalóm van a témához. Miért a címválasztás? Nos, aki nem éri fel ésszel, hogy saját érdeke lenne tanulnia és szorgalmasan gyakorolnia választott szakmáját, az sajnos egy felelőtlen örök gyerek marad. Hiszen gyerekeknek szokták mondogatni a szüleik, hogy ne a tanár miatt tanuljanak, de még csak ne is a szülők kedvéért, hanem saját maguk miatt!

És végezetül az ígért képek:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése