2016. december 21., szerda

Felnőttképzés gyermekeknek - 2. rész


Ott tartottam tehát, hogy ejtek néhány szót a női szabó képzés vizsga előtti időszakáról. A “fenyegetéseknek” köszönhetően (miszerint kellő létszám híján le sem vizsgáztatnak minket) én sajnos csak októbertől vetettem bele magam úgy istenigazából a tanulásba, ami pont arra volt elég, hogy egy szálegyenes 4-es virítson végül a bizonyítványomban. Pedig olyan nagyon szerettem volna, ha egy kövér hasú 5-össé görbül a jegy!😭

Az utolsó egy-két hétben a varrás órákon volt olyan, aki annyira előrehaladt a tanár által kiadott munkájával, hogy nem maradt számára varrnivaló feladat. Éppen ezért előfordult, hogy amikor a többiek arról kezdtek el regélni, melyikük hogyan repedt keresztbe és kasul szülés közben, legyűrve öklendezhetnékemet, fogtam a tételeket, és elvonultam az aulába egy csendes zugba tanulni. Sajnos nem az volt az egyetlen eset, amikor szabályosan ki kellett menekülnöm a teremből, ugyanis más alkalmakkor arról esett szó, ki hogyan kínozza a kutyáját (nevelés célzattal)!😠 Ami viszont nap mint nap, tehát rendszeresen terítéken volt, az a következő: “Ismered Bíró Manyit? Tudod, a sógornőm bátyjának a lányának a kutyájának a harmadik lábán a bolha, tudod, aki a bótban dolgozik! Tudod, ott lakik a…” Ááá! Komolyan mondom, jobban ismertem a tanfolyam végére egész Dévaványa lakosságát, mint a saját rokonságomat! Nagy kár, hogy tanulótársaim az alkatrészeket nem tudták ilyen prímán felsorolni, amivel éppen dolgoztunk. Pedig milyen sokszor arcoskodtak egyesek, hogy “Ú, de vagány vagyoook, nagyon megy ez nekeeem!” Csak magamban tettem hozzá: “Na igen, még vagányabb lennél, ha felismernéd a blézer alkatrészeit, miután már harmadszor varrjuk meg.” Nem is tudom, hogy inkább vicces, vagy pedig siralmas, amikor többen is elakadtak a blézernél (háromszor varrtuk le ugyanazt a típust), és kérdezték, mit mivel kell összerakni, amire a tanár: “Mutasd az eleje közepet! Nem, az a háta oldala. ...nem, az az ujja alja. ...na jó, inkább odamegyek.” Sajnos nem túlzok, de egynémely - azóta levizsgázott - tanuló egyedül a zsebet volt képes felismerni az alkatrészek közül.

Sokan most azt gondolhatják, nem tragédia, ha egy varrónő nem tud önállóan dolgozni, a legtöbb helyen úgyis berakják a gép mögé, és rábíznak egyetlen-egy munkafolyamatot, például az egyenes varrást. Na igen, a baj ott kezdődik, hogy volt olyan csoporttársam, akinek az sem ment mindig. A legborzasztóbb munkája viszont annak a lánynak volt, akit előző bejegyzésemben megismerhettünk, mint A Bosszúálló. Döbbenet, de olyan munkát adott ki a kezei közül, ami egyenesen minősíthetetlen volt! A vizsgablézert például úgy varrta meg, hogy rés maradt szerencsétlen ruhadarabon (vagyis egy darabon hiányzott a varrás). Minden túlzás nélkül állítom, annak ellenére, hogy ő is “sikeresen” levizsgázott, egy zsebkendőt nem varratnék meg vele. Pedig szegény pára mennyire igyekezett a tanfolyam ideje alatt! Igazán nem az ő hibája, hogy nem tudott megtanulni varrni! Négy különböző varrógépet is kipróbált, de csak nem akart a kezei alatt működni egyik sem...

Az elméleti anyagból viszont topon volt fent nevezett leányzó! Elmagyarázta ugyanis nekünk, tudatlan csoporttársainak, hogyan kell kiszámolni az anyaghányadot (azt, hogy pontosan mennyi anyagot kell vennünk a boltban egy adott ruhadarab elkészítéséhez). Tehát, idézem: “Őő, izé, fogod az eredeti szabásmintát, és annak a kerületét és a területét méred meg.” Mindösszesen két kérdésem lenne: ha van eredeti szabásminta, akkor létezik hamisítvány is valahol? Illetve, azt esetleg a biztonság kedvéért nem kellene még lemérni, hogy az adott szabásminta pontosan hány literre jön ki? Ez sem kisebb butaság, mint a kerületszámítás, ami valahogyan egész tanfolyam alatt szóba sem került, még véletlenül sem! Persze, aki huszonhárom éves nő létére abban a tévhitben él, hogy az ocsmány beszéd a menő, attól nem is nagyon lehet többet várni.😏

El kell ismernem, azért nem csak ez a fiatal és tapasztalatlan leányzó tudott előrukkolni ilyen bődületes baromságokkal. Egy olyan csoporttársam, akinek már a tanfolyam előtt is volt a szakmába vágó előképzettsége, egyszer megkérdezte a tanártól: “Tanárnő, a hajtásszélhez is rakjak varrásszélességet?” Amikor ezt később elmeséltem apósomnak, aki negyven éve van a szakmában, megfontoltan csak ennyit mondott: “Igen, csak arrébb kell rakni a szabásminta alkatrészt.” És ekkor kezdtünk el mindketten röhögni. Azért aki a tanfolyam előtt varrónőként dolgozott sokáig, és aki egy kicsit is odafigyelt az elején az elméleti oktatáson, az nem kérdez ilyet! Hiszen a hajtott szélnek pont az a lényege, hogy ott nem vágjuk el az anyagot, tehát egyben van, nem kell varrni, akkor minek rá a varrásszélesség? És hová rajzoljuk, az asztalra?

Sajnálom, ha nagyképűnek tűnök, természetesen én sem tudok mindent, de amikor valaki olyat kérdez, amit már a szánkba rágott a tanár órákon, vagy aki olyan alap dolgot nem tud, ami esetleg ahhoz kellett volna, amiben előzőleg hosszú ideig dolgozott, akkor felmerül bennem a kérdés, miért nem gondolkoznak el a dolgokon egy kicsikét? Netán miért nem erőltetik meg magukat, és rakják el a telefonjukat, amikor éppen elméleti oktatás folyik?
Talán túl komoly gondolkodásmódra vall, ha úgy vélem, érdemes minél több ismeretet magunkba szívni a választott leendő szakmánkkal kapcsolatban? Talán túl sokat várok az emberektől?

Tudom, túl sok a kérdés. Lépjünk tovább. Jön a harmadik, és egyben legérdekesebb rész, a vizsga napja. Erre azonban várni kell pár napocskát, hogy szép sorban összeszedjem hozzá a gondolataimat és az emlékeimet.

(Blézer a roppant bonyolult alkatrészekből...)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése