2015. október 19., hétfő

Miért NE fogyókúrázz?


Bizony, nem elírás a cím. Fogyókúrázni nem szabad, nem érdemes. Ki is fejtem, miért.

A nevében is benne van, ez egy kúra, vagyis bizonyos ideig tart, ami alatt ugyan ellát tanácsokkal, ám utána magadra hagy, te pedig szépen visszatérsz káros szokásaidhoz.

Mielőtt rátérnék, miért nem érdemes fogyókúrázni, gondoljunk bele egy pillanatra, hogy mi történik a fogyókúra előtt.

Mivel köztudomású, hogy minden valamirevaló fogyókúra hétfőn kezdődik, netán elsején, így kellőképpen "rá kell készülni". Előre sajnálod magad a sok szenvedés, lemondás, éhezés miatt, így az előtte lévő maradék napokban oda sem figyelve tömöd magadba a finom, hizlaló ételeket. Ennélfogva még több súlyfelesleggel vágsz bele a fogyókúrába. Én is így tettem régen, amikor még voltam olyan felelőtlen, hogy bedőljek a kúrák ígéretének, miszerint fogyni fogok, és persze hogy néhány kilóval nehezebben vágtam neki.

Éhezel-éhezel becsületesen egy-két hétig, aminek eredményeképpen az előzőleg pluszban felszedett pár kilót le is adod eltávozott víz formájában, ...majd elégedetten visszatérsz régi, rossz táplálkozási szokásaidhoz. 😒

Mi történik ezután?
A szervezeted tartalékoló üzemmódra fog kapcsolni, ugyanis emlékszik az előző hetek sínylődésére, és szegény rettegve előre felkészül a következő várható éhezős periódusra. Vagyis, amit megeszel, már raktározza is el! Mit sikerült tehát elérned a fogyókúrával? Lelassítottad az anyagcserédet. Nem erre van szükséged, hanem életmódváltásra.

Ígértem, hogy pár szóban szólni fogok a fogyókúra ellen. Fiatalabb koromban nagyon, nagyon sokfélét kipróbáltam. Érdekes módon megdöbbentő volt közöttük a hasonlóság:
  • csupán rövid ideig tartottak (egy-két hét),
  • szerepelt bennük legalább egy tiltólistás étel (nyilván folyton azt kívántam😅),
  • nem készítette fel a szervezetet, hanem egyből drasztikusan kevés kalóriabevitelt írt elő,
  • szó sem esett a mozgásról (nyilván, éhezve nem jut rá erő).

Amit mindegyiknél megtapasztaltam, az a következő volt:
  • rettentő frusztrált voltam az állandó éhezés miatt,
  • gyakorta szédelegtem az éhségtől,
  • energiám, életkedvem eltűnt, csak vártam a kúra végét,
  • amit kínkeservesen leadtam, az megduplázódva jött fel rám, amikor visszatértem régi, rossz táplálkozási szokásaimhoz.
Egyszóval, a rengeteg “csodakúra” közül nekem egy sem vált be.

Akkor mi az, ami használ?
Ésszerű táplálkozás, rendszeres mozgás. Nem kell tiltólistára tenni egy ételt sem. Bármit lehet enni, csak a mértékre kell figyelni. Nem mindegy, hogy egy kiadós ebéd után megeszünk-e még egy negyed csokitortát, vagy beérjük egy vékony szelettel, és utána esetleg elmegyünk sétálni egyet.

Van egy jó hírem: 21 nap kell ahhoz, hogy valami a szokásoddá váljon. Tegyük fel, hogy elszánod magad, és 21 napon keresztül cukor nélkül iszod a kávédat/teádat. Annyira meg fogod szokni, hogy utána már nem is kívánod majd azt a haszontalan plusz kalóriát. Ugyanez érvényes a mozgásra is. Ha például 21 napon át mindennap mozogsz egy kicsit, még ha csak tizenöt-húsz percet is, annyira a részeddé fog válni, hogy utána hiányozni fog a mozgás! Ha már megvan a rutinszerű, zsigerből jövő mozgásigény, emeld az időtartamot és intenzitást, viszont hetente mindenképp iktass be legalább egy pihenőnapot, hiszen az izmok nem az edzés során, hanem a pihenés alatt fejlődnek.💪

Képzeld, kutatások kimutatták, hogy nem kell felbérelni Houdinit holmi bűvészmutatványhoz, hiszen már napi fél óra mozgás is elég a hasi zsírréteg eltüntetéséhez és az elhízáshoz kapcsolódó betegségek többségének megelőzéséhez. Emellett már csak egy kis odafigyelés szükséges táplálkozásod terén.

Jusson eszedbe, ha nehezedre esne kimozdítanod magad megszokott, kényelmes létezésedből:
“Az Élet ott kezdődik, ahol a komfortzónád véget ér.”

a sikert a mozgás és az ésszerű táplálkozás együtt garantálja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése